چهار نکته که در مورد لوگوی المپیک Rio 2016  نمی‌دانید

چهار نکته که در مورد لوگوی المپیک Rio 2016 نمی‌دانید


تاریخ خبر : ۲۶-۱۲-۹۴    امتیاز: 5 از 5  ( مجموع آرا : 2)

             -----logo-rio4.jpg

برای پیچیده‌ ترین هویت‌ بصری دنیا،چگونه لوگو خلق می‌کنید؟ پروژه‌ای مانند بازی‌های المپیک برای هر استودیوی طراحی چالش بزرگی است. پس از پیروزی در مناقصه‌ا‌ی که میان صدها استودیو‌ی طراحی برگزار می‌شود می‌بایست فهرستی طولانی از سازمان‌ها و بینندگانی که به وسعت همه‌ی جهان هستند را قانع کنید.


در سپتامبر سال ۲۰۰۹ آژانس برزیلی Tatill موفق شد ۱۳۹ استودیو و آژانس تبلیغاتی را کنار بزند و طراحی لوگو Rio 2016 را به عهده گیرد.
موسس این آژانس تبلیغاتی، Fredrico Gelli «فردریکو گلی»، در مراسمی چالش‌های موجود در مسیر طراحی برای چنین لوگویی را  اینگونه توصیف کرد: طراحی این لوگو می‌بایست فرهنگ محلی را بازتاب می‌داد و در عین حال در سطح جهانی قابل درک می‌بود. آژانس Tatill تمام اعضای استودیو‌، واحد آی تی و حتی منشی را نیز در روند طراحی این لوگو درگیر کرد. این گروه قبل از اتفاق نظر بر روی طرح نهایی، بیش از ۵۰ لوگوی متفاوت اتود زدند.
در شب سال نوی ۲۰۱۶ لوگوی المپیک رو‌نمایی شد. در این لوگو فرم‌هایی که دست در دست یکدیگر دارند‌ فرهنگ همبستگی شهروندان شهر «ریو» را نشان می‌دهد، همان‌گونه که رنگ‌های آن بازتاب محیط ریو هستند؛ رنگ زرد سمبل آفتاب، آبی سمبل دریا و سبز بیانگر جنگل. اگر چه زمانی که لوگو رونمایی شد مردم نکاتی در آن دیدند که طراحان این نکات را آگاهانه در طراحی خود بکار نبرده بودند.
در این‌جا به چهار جنبه از طراحی لوگوی المپیک Rio 2016  که برخی آگاهانه و برخی ناآگاهانه خلق شده‌اند اشاره می‌کنیم:
 
۱- فرم‌ها، چشم‌اندازها را ترسیم می‌کنند
جلی می‌گوید: به خوبی می‌دانیم به کوهستان «sugarloaf» در لوگو اشاره شده‌ است. آنچه ما از آن آگاهی نداشتیم این بود که فضاهای مختلف لوگو و تمامی منحنی‌ها، سمبل نشانه‌های محلی مانند کوهستان‌ها و یا جزایر اطراف است. اگر لوگو را مقابل تصویری از ساحل قرار دهیم می‌توانیم آن را به تک‌تک اجزای طبیعت ربط دهیم. ماقصد داشتیم به شهرِ مجسمه‌ها یک لوگوی مجسمه‌ای هدیه دهیم.

-----logo-rio1.jpg

۲- کلمه ریو در لوگو خوانده می‌شود
بسیاری از مردم می‌توانستند با نگاه از زاویه‌های متفاوت، حروف کلمه‌ی Rio را در لوگو ببینند. جالب اینجاست که از همین رو ما مورد تشویق شهردار Rio قرار گرفتیم. اما این‌ها همان مواردی بود که هرگز تصورش را نمی‌کردیم و همه‌ی آنها را نا‌آگاهانه در لوگو قرار داده بودیم. ما تلاش کردیم برای یافتن بهترین رنگ، بافت، فرم و... پیش از شروع به طراحی ابتدا روح لوگو را شناسایی کنیم. زمانی که به دنبال بهترین راهکار در یک چالش خلاقانه هستید، دانه را در زمین می‌کارید تا خودش رشد کند و ایده به بهترین وجه شاخ و برگ پیدا کند. هرآنچه که در بخش اجرایی کار خلق می‌شود ثمره‌ی طی شدن این مرحله مهم است.

-----logo-rio2.jpg

۳- تصویر قلب آبستره
لوگوی پارالمپیک از ترکیب شکل قلب و علامت بی‌نهایت طراحی شده‌است. «گلی» می‌گوید: با وجود آنکه این فرم کاملا شبیه به فرم قلب نیست، اما یافتن نشانه‌هایی که در تمامی فرهنگ‌ها به عنوان نمادی مثبت درک شود از اهمیت بسیاری برخوردار است. از سویی دیگر از آنجا که قصد ما ایجاد تجربه‌ای جدید برای تعداد زیادی مخاطبین نابینا نیز بود، لوگویی حجمی و قابل لمس طراحی کردیم.

------logo-rio3.jpg

۴- سه نیروی جدید
یکی از برداشت‌هایی که به گوش «گلی» رسید بسیار جالب و غیر منتظره بود. روزی مردی به وی گفت که این لوگو نشان‌دهنده‌ی سه نیروی مردم، بنیاد المپیک و سیاستمداران است. این سه یکدیگر را در آغوش گرفته‌اند تا تغییری در شهر و کشور ایجاد کنند. او اعتقاد دارد که این ایده هم‌اکنون نیز بطور خودبه‌خود اتفاق افتاده است. امروز در ریو تغییرات و چالش‌های بزرگی در حال وقوع است که همگی حاصل اتحادی اینچنین و به خاطر اتفاق بزرگی مثل المپیک است.

-----logo-rio4.jpg



هما گرافیک